KELKİT HAVZASI GELİŞİM PROJESİNE NEDEN GEREKSİNİM DUYULDU?
Kelkit Havzası Gelişim projesinin amacı Kelkit çayının ve kollarının tespit edilen yada edilecek olan sorunlardan, erozyonun önlenmesi, meraların ıslahı, ormanların korunması, kıt olan su kaynaklarının ekonomik kullanılması, insan kaynaklarının geliştirilmesi ve bölgenin yaşam standardını ve ekonomik gücünü artırmak için ön etüt çalışmaları, planlama , projelendirme ve uygulama çalışmalarının yapılmasını amaçlamaktadır.
Kelkit Vadisi Ülkemizin kirlenmemiş ve doğal yapısı ciddi tahribatlar yaşamamış nadir bölgelerinin başında gelmektedir. Vadi boyunca ciddi anlamda kirlilik yaratacak sanayi gelişimimin olmaması ileriye dönük olarak önemli fırsatlar yaratmaktadır.Kelkit vadisinde nüfusun nehir kıyısında ve yakın çevresinde yerleşik olması ve genelde ( 9 ) ana sektör olmak üzere ( 50 ) civarında alt sektör kıyısal alanı kullanmaktadır.Tüm bu sektörler birbirlerinden etkileşim içinde olup; sürdürülebilir kalkınma için sektörler arası bütünleşik yönetim planlarının oluşturulması gerekmektedir.
Bu nedenle de Kelkit Vadisi içinde sektörler arasında bütünleşik yönetim stratejisinin ve kıyı kullanım ilkelerinin belirlenmesine ihtiyaç duyulmaktadır.Yanlış bir uygulamadan kaynaklanan olumsuzluklar sektörleri etkiyeceğinden bölge gelişim stratejisindeki önceliklerin belirlenmesinde sektörler arası eşgüdüm zorunluluk arz etmektedir.
Kelkit Havzası Gelişim Projesi kapsamında ivedilikle ele alınacak konular : Sürdürülebilir doğal kaynak işletmeciliği , organik tarım, kültür balıkçılığı, bölge ilçelerinin atık sularının biyolojik yöntemlerle temizlenmesi projesi, kıyısal alan bütünleşik yönetim stratejilerinin belirlenmesi projesi, ekoturizm potansiyelinin belirlenmesi projesi, havzayı korumaya yönelik olarak kurulacak Özel İdarelerle Belediyeler Birliğinin, koruma yönetim stratejilerinin belirlenmesi projesi, su ürünleri yetiştiriciliği projesi, noktasal kirletici kaynakların belirlenmesi projesi ve buna ilave edilebilecek birçok projelerdir.
Kelkit Platformu Kelkit Havzasında yerel düzeyde çoğulcu ve katılımcı Demokrasi ilkelerini yaşama geçirmek, bölge sorunlarını demokratik platformlarda tartışmak ve bölgenin öncelikli sorunlarını belirlemek Kelkit Havzasındaki merkezi idarenin taşra kuruluşlarını ve yerel yönetimleri en geniş bir biçimde halkın denetimine açarak, hemşehrilik bilincini havza boyutunda geliştirmek, kalkınmanın toplum odaklı olmasını ve Kelkit Havzasındaki ekonomi, sanat, kültür, eğitim sağlık, tarımsal gelişme hedeflerini projelendirmeyi ilke edinmiştir.
Doğada bulunan ve dünyada varoldukça ihtiyaç duyacağımız canlı ve cansız bütün varlıklarımızın başta kıt olan su kaynaklarımız; nehirlerimiz, denizlerimiz, göllerimiz, yaban hayatın sürdürülebildiği sulak alanlarımız olmak üzere verimli ovalarımız, tarımsal alanlarımız, ormanlarımız ve tarihi turistik ve doğal tüm güzelliklerimizin, insanlarımızın yararına ve onların zenginleşmesine ve yüksek bir uygarlık kurabilmesine yönelik olarak en akılcı bir yaklaşımla kullanımının ve ekonomiye kazandırılmasının yanında bu kaynaklarımıza bugün olduğu gibi gelecekte de ihtiyaç olduğunu düşünerek, temiz kalmasını sağlamak, bozulmaya başlamış olanları onararak kullanılır hale getirmek ve insanlarımızın sorunlarla yaşamak yerine üretken ve çözümlerde de dinamizm içinde olmalarını sağlamak oluşumumuzun birinci önceliği olacaktır. Bu düşünceden hareketle ulusal ve uluslararası kaynaklardan yararlanmak ve bu projelere kaynak sağlamak, sivil toplum kuruluşlarının kuruluş ve gelişmelerine katkıda bulunmak, öncülük etmek üzere planlamalar yapmak üzere proje başlatılmıştır.
Bilinen 6OOO yıllık tarihi gelişim içinde üstünde yaşayanlara ait tarihi mekanları ve yaşayanların kültür varlıklarını ve doğanın kendisine sunduğu eşsiz zenginlikleriyle Kelkit Çayının oluşturduğu Kelkit Havzasının, yasal çerçeveler içinde korunmasını, yerel ortaklar arasında sorumlulukların dengeli bir şekilde paylaşılmasını gerçekleştirmek, bölgenin ekonomik girdiler sağlayacak açılımlarla tanıtılması ve bölgenin geleceğine yönelik bir vizyon geliştirmesini oluşturmak üzere kurulan, GAP projesi gibi önemli bir proje olarak değerlendirdiğimiz bir oluşumdur.
Ülkemizde, bölgesel gelişme konularında önemli mesafeler alınmasına rağmen bölgesel gelişmişlik farkları halen sorun olmaya devam etmektedir. İstatistiki verilere göre 1987-1997 döneminde katma değerin yıllık ortalama büyüme hızlarına göre yapılan sıralamada Marmara, Güneydoğu, Akdeniz ve Ege Bölgeleri Türkiye ortalamasının üzerinde; İç Anadolu, Karadeniz ve Doğu Anadolu Bölgeleri ise altında gelişme göstermiştir. Artan kentleşme, yoğun olarak yaşanan bölgeler arası göç, yüksek enflasyon, gelir dağılımının bozulması, yoksullaşma ve aile yapısında meydana gelen değişimler, sosyal hizmet ve yardımlara olan ihtiyacı artırmıştır. Özellikle göçler, mevcut nüfusu barındırmada yetersiz kalan kentleri; kentsel altyapı eksikliği, işsizlik, konut, sağlık, eğitim gibi ağırlaşan sosyo-ekonomik problemlerle karşı karşıya getirmektedir.
Bu olanları ortadan kaldırmak için:
- Kırsal kalkınma ve bölgesel gelişmeyi sağlayacak havza gelişim projeleri hazırlayarak uygulamaya koymak,
- Bölgesel gelişmişlik farklarını ortadan kaldıracak alt yapı yatırımlarının finansman darboğazını gidererek, hizmetlerin zamanında sunulmasını sağlamak.
- Göç eğilimini azaltıcı tedbirler uygulamaya koymak,
- Gelir dağılımındaki adaletsizliği gidermek,
- Ulaşım ve iletişim alt yapısını güçlendirmek, çok amaçlı su kaynaklarının geliştirilmesini ve yönetilmesini sağlamak büyük önem arz etmektedir.
Bu temel ilkeler doğrultusunda Kelkit Platformu, Kelkit Havzasında yer alan Erzincan, Giresun, Gümüşhane, Sivas ve Tokat olmak üzere (5) il Valilikleri ve Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Erbaa, Niksar, Almus, Reşadiye, Koyulhisar, Şebinkarahisar, Gölova, Camoluk, Alucra, Şiran, Kelkit, Köse, Suşehri, Refahiye olmak üzere (14) ilçe ile bu ilçelere bağlı Belde Belediyeleri, ÇEKÜL Vakfı ve yukarıda adı geçen (5) il hudutları içinde Sivil toplum kuruluşlarının iştiraki ile oluşumunu devam ettirmektedir.
Kuruluşumuzun gerçekleşmesinden sonraki süreçte Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatına ve bilim çevrelerinin Kelkit Havzası Gelişim Projemize desteklerini çok kısa sürede almamız gerekmektedir. Bundan sonraki süreçte çalışmalarımızı bu yönlerde yoğunlaştıracağız.
Ayhan NASUHBEYOĞLU / TOKAT VALİSİ
KELKİT'İN ÇAĞRISI
Büyük uygarlıkların kök saldığı, üç ırmağın kollarını birleştiren sınırların içindeki bereketli topraklar ve üzerinde yaklaşık altı bin yıllık tarihsel yaşamı boyunca farklı din ve dünya görüşlerine sahip insanların aynı bölgeyi paylaşarak ama hiç reddetmeden yaşadıkları bir kültür çeşitliliği , bu bakir doğa ve kültür hazinesi içinde biçimlenen.zenginleşen sayısız geleneklerini birbiri ile paylaşan kıvançlı insanların oluşturduğu bir bölge Kelkit Vadisi.
Kelkit Platformu bu eşsiz mirasın varlığını omuzlarında taşıyan insanlarına sesleniyor.
"Düşünmeden öğrenmek faydasız, Öğrenmeden düşünmek tehlikelidir"
Konfiçyus
Kelkit Havzası son yıllarda neleri-nasıl kaybettiğini düşünerek değil görerek öğrendi. Düşüncesizce tükettiğimiz değerlerimizin dönüşü olmayan biçimde yitirildiğini "gördü" Kelkit Platformu kuşakları birbirine bağlayan , değerleri koruyan öğe olarak bölgenin doğru sonuçlara ulaşması için çabalarını sürdürecektir.
Doğada bulunan ve dünyada varoldukça ihtiyaç duyacağımız canlı ve cansız bütün.varlıklarımızın başta kıt.olan su kaynaklarımız; nehirlerimiz, denizlerimiz, göllerimiz, yaban hayatın sürdürülebildiği sulak alanlarımız olmak üzere; verimli ovalarımız, tarımsal alanlarımız, ormanlarımız ve tarihi turistik ve doğal tüm güzelliklerimizin, insanlarımızın yararına ve onların zenginleşmesine ve yüksek bir uygarlık kurabilmesine , yönelik olarak en akılcı bir yaklaşımla kullanımının ve ekonomiye kazandırılmasının yanında bu kaynaklarımıza bugün olduğu gibi gelecekte; de ihtiyaç olduğunu düşünerek, temiz kalmasını sağlamak, bozulmaya başlamış olanları onararak kullanılır hale getirmek ve ihsanlarımızın sorunlarla yaşamak yerine üretken ve çözümlerde de dinamizm içinde olmalarını sağlamak, oluşumumuzun birinci önceliği olacaktır.
KELKİT PLATFORMU PLATFORMUN ÖNEMİ!
Kelkit Platformu üzerinde yaşayanların fazla içinde olmadığı başkaları tarafından yönlendirilebilecek bir proje değildir.
Kelkit Platformu Kelkit Havzasının geleceğine, daha da doğru bir tanımla havza üzerindeki yasayanların geleceklerine karar verecek insanlar eliyle yürütülmesinin sağlanmasıdır.
Kelkit Platformu salt teknik bir çalışma değil, bölgenin ruhunu, kimliğini de özümseyen temelde ortaklık ve katılıma dayalı bir hareketin yaratılmasıdır.
GELECEKTE KELKİT
Kentlerimizi, dolayısı ile havzayı korumak, kültürümüzü, kimliğimizi, varoluşumuzu ve geleceğimizi korumakla eş anlamlıdır.
Kelkit Platformu alışılagelmiş olduğu gibi "Tavandan tabana" veya yaygınlaştırılmak istenen yanlış söylemler gibi "Tabandan tavana" bir sistem içinde olmamalıdır. ÇEKÜL Vakfının yıllara dayalı tecrübesi içinde ortaya koyduğu ve başarısı kanıtlanmış, KAMU - YEREL - SİVİL-ÖZEL birlikteliğinde ve eşit paylaşımla olmalıdır.
TOKAT, ERZİNCAN, GİRESUN, GÜMÜŞHANE, SİVAS Valilikleri, bu illere bağlı 14 ilçe ile Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Tokat Gazi Osman Paşa Üniversitesi ve ÇEKÜL Vakfının katkıları ile ortaya konulan Kelkit Platformu aynı zaman da toplumu oluşturan bütün yaş, cinsiyet, ve pozisyon guruplarını da içine alacaktır.
Türkiye 2000 li yıllarda değişik alanlarda yeniden yapılanmanın kaçınılmazlığını daha fazla tartışmaya başladı.
Yaşadıklarımız Cumhuriyet Türkiye'sinin dünyadaki son gelişmeleri içerecek biçimde kendisini farklı boyutlara taşımasını geciktirmeyecektir.
Kelkit havzası yaşayanlarının bu gelişmelere kayıtsız kalması düşünülemez.
Son yıllarda değişik bölgelerde gerçekleştirilen öncelikli gündem ve katılım biçimi ile yapılan toplantılarda biri olan; yaklaşık 1,5 milyon havza nüfusunu ve yaşadığı bölgeyi her anlamda etkilemesi düşünülen "Kelkit Platformu" Kelkit havzasına yönelik olması gereken ortamın başlıklarını belirleme yönünde çalışmalara başlamıştır. Kelkit Platformu çevresinde yoğunlaşan; herkesimden, her yaş diliminden kişilerin ortak beklentisi;
Onurlu bir birey, onurlu bir Kelkit havzası ferdi, onurlu bir Türkiyeli, onurlu bir dünyalı olarak: bu günü ve geleceği yaşanabilir kılmaktır.
Hiç kuşkusuz bizler tarafından çizilmiş böylesi ortamlarda daha farklı düşünmesi gerekenler de vardır. Bizler Kelkit ^Havzasının toplulukları olarak tüzüğünde parasal hareketler taşımayan adı değil özü sivil inisiyatif olan güçlü bir katılımın. Bireyin sosyal yaşama kazandırılmasının ve toplumla bağlarının güçlendirilmesinin bir başka ahlatımla katılım, yurttaşlık , yurtseverlik ve gönüllülük düşüncesinin temel bireyleri olmak zorundayız. Çünkü bu bireyin kendi kendine ve bulunduğu bölgeye yardımıdır.
Birikimleri-büyüklükleri, dünü-bugünü- geleceği saran sürekliliği bir yükümlülük olarak alıyorsak, üstündeki ve altındaki tüm değerleriyle Kelkit havzasına farklı bakıyorsak, bugün harekete geçirmeye çalıştığımız düşünce geliştirilerek yaygınlaştırılacak ve kimlikli bir havzanın etik yaklaşımı olacaktır.
Bu bilinç içinde Tokat Valiliği Proje Koordinatörlüğü; üzerinde yaşadığımız toprakların geleceğine yönelik projelerini sizlerle paylaşmayı, gelenek ve göreneklerimizi geleceğe taşımamızın önemine inanıyor.
Kelkit havzası ve üzerinde yaşayan insanların faydası bazındaki birlikteliğin sizlerin de katkıları ile büyümesi, güçlenmesi ve yaşamasını istiyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder